De focus ligt op het geven van teachings en groepswerk

Na dertien jaar ervaring als professional, haar unieke methode en inzichten vele hoogsensitieve en hoogbegaafde cliënten geholpen te hebben, gaat Els zich steeds meer focussen op het delen van haar kennis door lesgeven. In 2023 gaf zij haar eerste training. Lezingen werden al gegeven voor Vereniging Hooggevoelig Nederland, diverse scholen en op aanvraag na haar afstuderen in 2010 bij professor Anna Bosman van de Radboud Universiteit.

Omdat ze van jongs af aan al geïnteresseerd was in existentiële vraagstukken en spiritualiteit, ging ze Psychologie studeren. Ze deed voor haar afstuderen onderzoek naar hoogsensitiviteit en het extra ontwikkelingspotentieel van Dabrowsk.

Uit dit onderzoek ontstond haar signaleringsonderzoek naar het extra ontwikkelingspotentieel waarmee ze later, toen zij eenmaal haar praktijk was gestart, cliënten kon helpen tot meer zelfinzicht, zodat zij ook in hun kracht konden komen.

In de kennis die zij deelt komt dit thema uitgebreid aan bod en dat vraagt enorm veel nauwkeurigheid. Notabene de signaleringslijst in het boek en op de website zijn, begrijperlijkerwijze, alleen bedoeld als om enig inzicht te verkijgen in de eigen aanleg.

Els schreef artikelen voor diverse tijdschriften zoals HSK XL, Counseling Magazine. Vanaf 2020 tot en met 2023 had ze een vaste column voor Spiegelbeeld Magazine over persoonlijke ontwikkeling en hoogsensitivieit.

In 2019 schreef zok haar eerste boek en presenteerde 'Hoogbegaafd temperament herkennen, signaleren en begrijpen vanuit hoogsensiitviteit', op het symposium van stichting hoogbegaafd. Dt boek is meerdere opzichten eerder een leerboek dan een leesboek en is dan ook opgenomen in haar lesmateriaal. Daarna schreef ze nog twee boeken, ontwikkelde een training en een magazine. Haar focus ligt nu op het werken met groepen en kennis delen middels haar teachings, want dat is haar op het hart geschreven..


Opleidingen

HBO Toegepaste Psychologie met als specialisatie het afstudeeronderzoek naar hoogsensitiviteit en extra ontwikkelingspotentieel bij de Radboud Universiteit met als begeleider Professor Anna Bosman.


HBO Medische basiskennis
Massage 4 elementen

EMDR
Schüssler Celzouten verdieping
Bloesem Remedies Nederland
Schüssler Celzouten
Etherische olie
Therapeutische vorming


Bronnen van inspiratie

  • Jung, C.G. (1999) Herinneringen dromen gedachten, een autobiografie. Redactie Aniel Jaffe, Lemiscaat, 7e druk
  • Webb J.T., Amend E.R., Webb M/E, Gperss K/ (2013) Misdignose van hoogbegaafden handreikingen voor passende hulp, Assen, Koninklijke van Gorcum
  • Daniels, S. (2009). Living with intensity. Great Potential Press
  • Dr. Ramani Durvasula is een Amerikaanse klinisch psycholoog, en hoogleraar psychologie,  en auteur. Ze is in de media verschenen om narcistische persoonlijkheidsstoornis en narcistisch misbruik te bespreken
  • Dr. Elaine N. Aron doet al sinds 1992 onderzoek naar hoogsensitiviteit en schreef wetenschappelijke artikelen en boeken
  • De theorie van positieve desintegratie (TPD), geformuleerd door de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dąbrowski (1902-1980), is een humanistische persoonlijkheidstheorie, net als de meer bekende behoeftepiramide van Dąbrowski's vriend Abraham Maslow. De theorie beschrijft hoe individuen in vijf niveaus de persoonlijkheid kunnen ontwikkelen. Centraal staat dat een gevoelig zenuwstelsel en andere aangeboren eigenschappen van een individu in wisselwerking met diens sociale omgeving kunnen leiden tot gevoelens van 'anders zijn', of zelfs tot existentiële angsten, burn-out, depressies en andere psychoneurosen. Volgens Dąbrowski is dit vaak echter geen teken van geestesziekte, maar juist van een hoog ontwikkelingspotentieel. Door psychoneurosen ontpopt zich namelijk in een individu een toenemend vermogen zichzelf te definiëren en overeenkomstig te gedragen. Dit maakt individuen autonomer en daarmee beter in staat een persoonlijkheid te creëren (bron Wikipedia).De theorie van positieve desintegratie is vooral een stuwende kracht gebleken in literatuur over onderwijs en hoogbegaafdheid.[1] (bron Wikipedia)